2011/18/01 Privacy op het internet

Privacy op het sociale netwerk sites

Het begint te dringen in het land van de sociale netwerk sites. De grote ledenaantallen en de hoge geldelijke waardering en verkoopprijzen voor netwerksites zoals Hyves, Facebook en anderen, moet nu toch maar eens veel geld op gaan leveren. Vele bedrijven zien hun kansen nu liggen in de markt van de online netwerken en willen graag betalen voor informatie. Maar hoe “sociaal” willen we eigenlijk zijn? Willen we wel onze informatie delen?

Al diverse malen zijn initiatieven van de netwerksite ondernemers teruggedraaid nadat er veel kritiek was gekomen uit het netwerk zelf. Het ging dan meestal over het openbaar maken van gegevens die de deelnemers ingevoerd hadden. Deze werden niet alleen binnen het netwerk gebruikt, maar werden ook daarbuiten gebruikt. Sterker nog er werd en wordt veel geld gegeven voor deze “statistische” informatie. Ik zet dit tussen aanhalings tekens omdat als argument aangevoerd wordt dat de gegevens anoniem, dus zonder toestemming, vrijgegeven mogen worden. Soms gaat het een stap verder en wordt er wel gewoon persoonlijke informatie vrijgegeven. Er wordt dan wel door de netwerk sites gesteld dat deze alleen vrijgegeven wordt na toestemming van een deelnemer. Iedereen weet inmiddels dat deze toestemming voor vele uitleg vatbaar is. En welke keuzes heb je? Je kunt natuurlijk altijd je account opzeggen, maar dan verlies je het opgebouwde netwerk. Bijna niemand zal hier dus voor kiezen en gewoon de voorwaarden accepteren.

Vorig jaar heb ik een keer een advertentie campagne gedaan via Hyves. Kost bijna niets en het bereik is groot. Bij aanmelding zag ik al dat ik behoorlijk wat kon kiezen over de doelgroep. Mijn verbazing was echter groot over de hoeveelheid informatie die ik kreeg over de mensen die de advertentie te zien hebben gekregen en erop geklikt hebben. Geen directe persoonlijke informatie zoals naam, email of telefoonnummer, maar wel informatie over leeftijd, opleiding, geslacht, tijd van aanklikken, woon regio en nog wat andere informatie. Voor een deelnemer ogenschijnlijk niet erg om te delen.
Echter.. wat kan ermee gedaan worden? Natuurlijk kunnen de gegevens geanalyseerd worden en zorgen voor een meer doelgerichte advertentie. Wordt echter de informatie gekoppeld aan de data van een productbestelling, dan weet men al veel meer. Per verkoop is dan te zeggen wat voor opleiding iemand gehad heeft, welke regio die woont en het geslacht. Dit alles zonder de koper dit rechtstreeks te vragen. Bedenk voor uzelf eens of wel een bestelling geplaatst zou hebben als u al deze informatie rechtstreeks gevraagd zou zijn?

Nu weet ik bijna niets van techniek, maar ik kan me zo voorstellen dat je met geavanceerde software, veel meer koppelingen kunt maken. En ik denk dat hier ook het gevaar schuilt. Op zich is veel informatie die we verstrekken onbeduidend en schuilt er niets achter. Echter wanneer informatie gecombineerd wordt, dan kunnen er situaties ontstaan waarvan u zou kunnen zeggen dat ze meer over u weten dan u eigenlijk lief is. Volgens de wet gaat er niets fout, maar in de praktijk blijkt de controle van koppelingen niet te handhaven. Iemand mag namelijk verbanden leggen als die denkt dat er een verband tussen zit.

De overheid kan weinig in deze, want ze maken zelf gretig gebruik van de mogelijkheid tot koppelen om meer informatie naar boven te halen. Het is dan ook verbazingwekkend dat een overheid geld steekt in waarschuwings spotjes op tv om toch vooral uw privé gegevens af te schermen. Zelf ontwikkeld het een elektronisch patiënten dossier dat toegang geeft aan “belanghebbenden” die uw meest persoonlijke zaken in kunnen kijken. Er worden strenge straf mogelijkheden opgelegd voor iemand die deze informatie inkijkt zonder dat er een noodzaak voor is. Wat denkt u zelf? Zou een befaamde hart chirurg door het ziekenhuis ontslagen worden als deze dit doet? Dat gelooft toch niemand.

In de toekomst zullen we er aan moeten wennen, dat er geen privé meer is. Althans niet op het internet. Iedereen kan gewoon over iedereen de algemene zaken te weten kunnen komen. Het is echter aan ons zelf wat we met die informatie doen. Hier zal een heel gebied van nieuwe normen en waarden ontstaan waarbij de massa niet bij wet, maar bij moraal de druk op de gebruiker van de gegevens legt.
Op dit moment wordt de waarde van een netwerk bepaald door de mate van afscherming van de persoonlijke gegevens. Stel dat iedereen een openbaar profiel zou hebben, dan zou de waarde van een dergelijk netwerk sterk verminderen. Voor iedereen is de informatie dan vrij toegankelijk dus waarom zou je er voor betalen. Internet is ook niet zo’n geschikt medium om dingen af te schermen. Het uitganspunt was eens juist om de mogelijkheid te hebben om dingen te koppelen. Vandaar ook het woordje NET. Of dacht u dat het stond voor NETjes

Geschreven door: Jos van Spelde

Voor: www.onderneemhetonline.nl

INFO


Eigenaar

Dhr. Jos van Spelde
Bereklauw 15
5684 JM Best
Telefoon: +31(0)499 785129
Mobiel: +31(0)610020663
(Bezoek alleen op afspraak)
E-mail: jos.spelde@gmail.com


LAATSTE TWEET

Jos van Spelde

RT @BestOfficeSupp: Foto's en ontwerp bepalen de uitstraling van de brochure. Tekst is van ondergeschikt belang. Maar wat er staat moet tre…

by Jos van Spelde

Jos van Spelde

RT @lucpluijmen76: Patiënt óf zorgverlener centraal? Nee, de kleinst denkbare organisatorische eenheid moet centraal staan: de relatie. htt…

by Jos van Spelde

BEDRIJF


JvS Network Marketing Netherlands

KvK 17080152
Btw NL141631739B01
IBAN: NL42ABNA0528015036
BIC: ABNANL2A