Digitaal lees je anders

Digitaal lees je anders

Digitaal lees je anders dan gedrukte tekst. Dit is enorm belangrijk om te beseffen. In de praktijk zie ik vaak dat gedrukte tekst, folders, brochures, kranten en tijdschriften 1 op 1 omgezet worden naar een PDF. Dat komt de leesbaarheid helemaal niet ten goede en zal er in resulteren dat de communicatie en aandacht sterk af zal nemen. Hier zijn goede oplossingen voor, maar die vragen wel wat extra's.

De PDF is razend populair in gebruik als digitaal medium om te lezen. Het is verheven tot een soort standaard in digitaal lezen, niet in de laatste plaats ingegeven door enkele grote software ontwikkelbedrijven. Het omzetten naar PDF was vroeger voorbehouden aan bepaalde software, maar nu kun je met bijna iedere tekstverwerker of presentatieprogramma de omzetting naar PDF maken.

Dit is ook zo het geval in de wereld van de gedrukte media. De opmaak wordt gedaan met het idee deze te printen. Dit zijn tegenwoordig digitale bestanden en ook daarmee kun je de omzetting naar PDF maken. Maar....

DIGITAAL LEES JE HEEL ANDERS DAN GEDRUKT

Belangrijkste verschil is dat er digitaal beperkingen zijn in de grote van het scherm. Je weet nooit waarmee iemand leest. Is dit een groot scherm, mobiel, tablet of anders. Bij gedrukt, ligt het formaat vast in het papier en dit weet je al bij het ontwerpen! Dit maakt het enorm lastig om je boodschap goed weer te geven.

Het tweede verschil is het overzicht. Bij gedrukt kan iemand direct zien hoe veel iets is om te lezen, aantal pagina's etc. Bij digitaal is dit overzicht grotendeels weg. Hierdoor verlies je vaak de aandacht gedurende het lezen of ga je pagina's overslaan of sneller scrollen in de pdf.

HOE KAN HET DAN ANDERS?

Ga bij het ontwerp uit van de digitale lezer. Ontwerp voor verschillende schermen en/of bekijk hoe het digitaal weergegeven wordt.

Digitaal lezen bestaat uit veel minder tekst en meer visueel zoals afbeeldingen, video en annimaties

Zorg voor interactie met de lezer. Maak dat deze iets kan beleven op het scherm of zelf iets kan doen, bijvoorbeeld klikken, afspelen etc.

Pas de grootte van de letters aan. Kleine letters zijn standaard moeilijk leesbaar op een scherm. Ga uit van minimaal 12pt (punten). Wanneer de lezer de tekst standaard al moet vergroten, dan verlies je veel aandacht en het overzicht.

Zorg voor een gedoseerde hoeveelheid informatie. Probeer niet alles in 1 keer te laten zien. Neem het voordeel van digitaal: een extra pagina gedrukt kost veel geld, digitaal is dit gering.

Authors

Jos van Spelde