Hoe groot is mijn netwerk?

Bij de uitleg over Netwerk marketing krijg ik vaak de opmerking te horen: "Maar ik ken bijna niemand, dus zal het mij niet lukken om een netwerk op te bouwen"

Een opmerking die mij de gelegenheid geeft om mensen een inzicht te geven in hun eigen netwerk.

Als ik het zo zou moeten bedenken, dan ken ik ook niet direct zoveel mensen. Ik doe dit dan uit mijn hoofd en omdat ik dan direct meteen een filtering aanbreng of Netwerk Marketing / het product wel iets voor hun zal zijn, dan blijven er inderdaad weinig over.

Toen ik in 1992 met netwerkmarketing begon, snapte ik niet waarom ik een namenlijst met mensen die ik kende moest maken. Later kwam ik er achter dat dit een grote factor zou zijn van mijn succes in het opbouwen van netwerken.

Want als je er voor gaat zitten en alle namen bedenkt van de mensen die je ooit in je leven ontmoet hebt, zonder selectie of oordeel, dan kom je aan heel veel namen. Bekijk de volgende geheugensteuntjes maar eens:

  • vrienden
  • collega's
  • familie
  • ex-collega's
  • studiegenoten
  • winkeliers
  • bedienend personeel
  • buurtbewoners
  • ex-buurtbewoners
  • verenigingen / clubs
  • vrienden van vrienden
  • etc

Als je begint met het noteren van deze namen, dan zul je zien dat het er al snel enkele honderden zullen zijn.

Uit onderzoek is gebleken dat gemiddeld gezien iemand van 35 jaar, ongeveer 3000 contacten heeft. Als je dit inzicht hebt, dan kan je gaan werken aan de opbouw van een contactnetwerk. Ik kwam uiteindelijk rond de 40.000 contacten uit. Heb ik deze persoonlijk allemaal ontmoet? Nee, natuurlijk niet. Maar ik kon wel met ze in contact komen zonder dat dit vreemd voor hun was, en daar gaat het om.

 

Authors

Jos van Spelde